Podcastserie vanaf 22 april online te beluisteren.
De Kaas- en Broodmoord is een muzikaal hoorspel en podcast over een beruchte Hollandse boerenopstand uit de late middeleeuwen: het Kaas- en Broodoproer van 1492. Boze boeren uit West-Friesland en Kennemerland trokken toen naar de steden met als dieptepunt de moord op de Schout van Haarlem.
Theater Kwezel maakt een hoorspel over dit boerenprotest gecombineerd met nieuwe uitvoeringen van middeleeuwse muziek. Dit verhaal is in twee delen te beluisteren. Deel drie van de serie is een verdiepende podcast waarin regisseur Marius Bruijn samen met kenners van het onderwerp de historische plaatsen bezoekt die een rol spelen in het verhaal. Wat is er nu nog te zien en te bezichtigen?
Deze productie was oorspronkelijk bedoeld als voorstelling op locatie, in het kader van HAARLEM 775, maar werd door de maatregelen tegen covid-19 steeds uitgesteld. Nu is het stuk omgevormd tot een serie van drie podcasts.
Het project is een samenwerking tussen professionele acteurs, muzikanten, vormgevers en amateurzangers en als speciale gasten enkele amateuracteurs uit Twisk en Hoorn. Het is een productie van Theater Kwezel en Irrational Library Productions met dank aan o.a. het Noord-Hollands Archief en het Westfries Museum.
Het verhaal
De podcast beschrijft een roerige periode in de geschiedenis van Holland: de opstand van
het Kaas- en Broodvolk van 1492. Uit protest tegen de onderdrukking en belastingverhogingen van het Habsburgse Rijk kwamen Hollandse boeren massaal in opstand. Ze trokken protesterend en plunderend langs Hollandse steden. Dieptepunt was een bloedige politieke moord op schout Claes van Ruyven in Haarlem. Schilder Gerrit van Haerlem (beter bekend als Geertgen tot Sint Jans) staat als kunstenaar midden tussen de
strijdende partijen en geeft als cartoonist 'avant la lettre' commentaar op het gebeuren. Rijkdom en armoede, elite en opstand. Staan de elite en het volk tegenover elkaar? Deze vraag stelde men in 1492, maar ruim 500 jaar later natuurlijk nog steeds. Alhoewel de politieke situatie in de middeleeuwen heel anders was, zijn de sentimenten rond macht en machtsverhoudingen van alle tijden.
Muziek
Muzikanten Jeroen Roelofsen (toetsen), Ella Siekman (fluiten) en zangeres Juliette van Dijk, bijgestaan door enkele amateurzangeressen, maken prachtige versies van de verschillende middeleeuwse liederen die in het stuk worden gebruikt. De muziek is een combinatie van oude muziek en hedendaagse nieuwe composities, speciaal hiervoor geschreven door Jeroen Roelofsen.
Documentaire podcast
Regisseur Marius Bruijn houdt interviews met verschillende (kunst)historici over de thema's van de voorstelling op locatie. Als voorbeeld: hij bespreekt met de biograaf van kunstenaar Gerrit het verhaal in de Janskerk, het huidige Noord Hollands Archief, vroeger het Jansherenklooster waar de schilder werkte. Ook in West-Friesland maken we op locatie opnames in samenwerking met o.a. Archeologie West Friesland, Stichting Oud Hoorn en het Westfries Museum.
Theater Kwezel
Onder de naam Theater Kwezel maakt theatermaker Marius Bruijn al jarenlang voorstellingen, hoorspelen en andere theatrale kunstproducties, zoals Hof van Holland (2018) en Dronkemansopera (2014), veelal over historische onderwerpen. Hij heeft in de jaren een vaste groep van kunstenaars om zich heen verzameld, waaronder Bert Apeldoorn, Juliette van Dijk en Ella Siekman die ook aan dit project meedoen.
Theater Kwezel maakt een hoorspel over dit boerenprotest gecombineerd met nieuwe uitvoeringen van middeleeuwse muziek. Dit verhaal is in twee delen te beluisteren. Deel drie van de serie is een verdiepende podcast waarin regisseur Marius Bruijn samen met kenners van het onderwerp de historische plaatsen bezoekt die een rol spelen in het verhaal. Wat is er nu nog te zien en te bezichtigen?
Deze productie was oorspronkelijk bedoeld als voorstelling op locatie, in het kader van HAARLEM 775, maar werd door de maatregelen tegen covid-19 steeds uitgesteld. Nu is het stuk omgevormd tot een serie van drie podcasts.
Het project is een samenwerking tussen professionele acteurs, muzikanten, vormgevers en amateurzangers en als speciale gasten enkele amateuracteurs uit Twisk en Hoorn. Het is een productie van Theater Kwezel en Irrational Library Productions met dank aan o.a. het Noord-Hollands Archief en het Westfries Museum.
Het verhaal
De podcast beschrijft een roerige periode in de geschiedenis van Holland: de opstand van
het Kaas- en Broodvolk van 1492. Uit protest tegen de onderdrukking en belastingverhogingen van het Habsburgse Rijk kwamen Hollandse boeren massaal in opstand. Ze trokken protesterend en plunderend langs Hollandse steden. Dieptepunt was een bloedige politieke moord op schout Claes van Ruyven in Haarlem. Schilder Gerrit van Haerlem (beter bekend als Geertgen tot Sint Jans) staat als kunstenaar midden tussen de
strijdende partijen en geeft als cartoonist 'avant la lettre' commentaar op het gebeuren. Rijkdom en armoede, elite en opstand. Staan de elite en het volk tegenover elkaar? Deze vraag stelde men in 1492, maar ruim 500 jaar later natuurlijk nog steeds. Alhoewel de politieke situatie in de middeleeuwen heel anders was, zijn de sentimenten rond macht en machtsverhoudingen van alle tijden.
Muziek
Muzikanten Jeroen Roelofsen (toetsen), Ella Siekman (fluiten) en zangeres Juliette van Dijk, bijgestaan door enkele amateurzangeressen, maken prachtige versies van de verschillende middeleeuwse liederen die in het stuk worden gebruikt. De muziek is een combinatie van oude muziek en hedendaagse nieuwe composities, speciaal hiervoor geschreven door Jeroen Roelofsen.
Documentaire podcast
Regisseur Marius Bruijn houdt interviews met verschillende (kunst)historici over de thema's van de voorstelling op locatie. Als voorbeeld: hij bespreekt met de biograaf van kunstenaar Gerrit het verhaal in de Janskerk, het huidige Noord Hollands Archief, vroeger het Jansherenklooster waar de schilder werkte. Ook in West-Friesland maken we op locatie opnames in samenwerking met o.a. Archeologie West Friesland, Stichting Oud Hoorn en het Westfries Museum.
Theater Kwezel
Onder de naam Theater Kwezel maakt theatermaker Marius Bruijn al jarenlang voorstellingen, hoorspelen en andere theatrale kunstproducties, zoals Hof van Holland (2018) en Dronkemansopera (2014), veelal over historische onderwerpen. Hij heeft in de jaren een vaste groep van kunstenaars om zich heen verzameld, waaronder Bert Apeldoorn, Juliette van Dijk en Ella Siekman die ook aan dit project meedoen.