Dirck Volckertsz. Coornhert
Een multi-talent. Grafisch kunstenaar, drukker, uitgever, schrijver, dichter, musicus, vertaler en taalvernieuwer. Theoloog en filosoof. Humanistisch geleerde en vrijdenker.
Maar wat weet jij van hem?
In de webquest leer je hem kennen door te kijken en luisteren naar tijdgenoten en eigen onderzoek.
Ga door naar de inleiding...
Inleiding
Dirck Volckertsz. Coornhert, 1522 – 1590. Een multi-talent. Grafisch kunstenaar, drukker, uitgever, schrijver, dichter, musicus, vertaler en taalvernieuwer. Theoloog en filosoof. Humanistisch geleerde en vrijdenker. Maar wat weet jij van hem? In deze webquest leer je hem kennen.
Luister maar eens naar hem in het filmpje hieronder.
Wie allemaal hebben hem gekend? Dat lees en hoor je hier van alle kanten. En kunnen zij iets vertellen over Coornhert. Was het een vriend of een vijand?
Lees eerst je opdracht en de werkwijze. Daarna kun je aan de slag. We wensen je veel plezier.
Klik hierboven op het tabblad "opdracht"...
Opdracht
Maak een pagina voor een tijdschrift of een krant over het leven van Coornhert, zodat de lezer (een deel van ) hem leert kennen zoals jij hem kent.
Zorg voor een mooie verdeling van tekst en beeld, zodat iedereen jouw pagina wil lezen.
Lees de werkwijze door en je leerkkracht spreekt af op welke punten je opdracht wordt beoordeeld.
Klik hierboven op het tabblad "werkwijze"...
Werkwijze
Bekijk de filmpjes en luister naar de teksten. (zie tabblad "bronnen")
Begin maar eens bij de vrouwen, zijn moeder en zijn vrouw:
die geven een goed overzicht van zijn leven.
Daarna ook de tijdgenoten van Coornhert.
Je kan de teksten nalezen door op de link er onder te klikken.
Zoek beeldmateriaal en extra achtergrond informatie. (en hou gelijk een bronnenlijst bij)
Schrijf een of meerdere stukjes tekst over Coornhert, zodat de lezer van jouw pagina Coornhert leert kennen.
Maak gebruik van passende titels en subtitels en vul dat aan met relevant beeldmateriaal.
maak in ieder geval
1 tekstvak met jouw gegevens (Naam, school, klas)
1 tekstvak met jouw bronnenlijst.
Je levert je pagina digitaal in bij je leerkracht.
Klik hierboven op het tabblad "Bronnen"....
Bronnen
Interviews met mensen rondom Coornhert vind je hieronder. Zij vertellen waar ze Coornhert van kennen
en wat ze van Coornhert vinden. Wil je de tekst nalezen klik dan op de link eronder.
De moeder van Coornhert |
De vrouw van Coornhert |
Hendrik van Brederode |
Admiraal Lumey |
Justus Lipsius |
Calvijn |
Willem van Oranje |
Hendrik Goltzius |
Nicolaas van der Laen |
Alva |
Jacob Foppesz |
Maerten van Heemskerk |
Reinoud van Brederode |
Extra informatie kun je altijd nog zelf op internet opzoeken, klik op het tabblad 'websites' bovenaan.
Websites
waar je iets kunt vinden over Coornhert:
www.coornhertjaarhaarlem.nl
www.coornhertstichting.nl
www.geschiedenislokaal023.nl
Hier enkele zoektermen om meer informatie te vinden.
natuurlijk de namen van de personages
in combinatie met plaatsnamen: Haarlem, Amsterdam, Vianen, Xanten, Den Haag, Gouda
in combinatie jaartallen genoemd in de teksten of boekwerken genoemd in de teksten.
Leerkracht
Deze webquest is voor
schooltype VMBO/ HAVO / VWO
niveau vanaf klas 2
vakken: Geschiedenis, Maatschappijleer, Nederlands, Media en Vormgeving of vakoverstijgend project.
eindprodukt digitale kranten- of tijdschrift pagina.
tijdsduur 2-5 uur
Een leerkracht kan bepalen of er in groepjes wordt gewerkt.
Natuurlijk kan er een eigen les /introduktie gegeven worden. Te denken is aan een kader als Coornhert en het geloog, Coornhert en zijn werkrelaties, Coornher en de kunst, Coornhert en zijn politieke inzichten, enz.
Geef leerlingen duidelijk aan op welke punten beoordeeld wordt.
Beoordeling
Onvoldoende |
Voldoende |
Goed |
De leerling schrijft onsamenhangende zinnen/onduidelijk. Maakt geen gebruik van titels. De leerling haalt geen citaten uit de bronnen aan. |
De leerling maakt hier en daar stijlfouten, maar het is duidelijk wat de leerling bedoelt. De leerling vertaalt bronnen naar de eigen stijl. De leerling heeft een titel gemaakt. |
De leerling schrijft in zijn eigen stijl een goed gestructureerd verhaal (titel/inleiding, kern, conclusie) en maakt daarbij veel gebruik van de bronnen, door meerdere citaten te maken. |
De leerling geeft een eenzijdig beeld van het leven van Coornhert. |
Er wordt een volledig beeld van Coornhert gegeven. Zowel positieve als negatieve zaken worden besproken, maar er wordt geen aandacht gegeven aan wat de leerling zelf vindt. |
Er wordt een volledig beeld van Coornhert gegeven. Zowel positieve als negatieve zaken worden besproken. De leerling schrijft in het verhaal ook hoe hij/zij Coornhert beschouwt. |
De leerling heeft geen plaatjes of andere opmaak gebruikt en levert alleen een stuk tekst aan. |
De leerling heeft zijn pagina opgemaakt, denk aan: plaatjes, lettertype etc. maar doet hierbij niet aan bronvermelding. |
De leerling heeft zijn pagina overzichtelijk en passend opgemaakt, denk aan: plaatjes, lettertype etc. en heeft hierbij ook aan bronvermelding gedaan. |
De leerling heeft geen gebruik gemaakt van de lesstof uit de reguliere lessen om Coornhert in zijn tijd te plaatsen. |
- |
De leerling heeft Coornhert in zijn tijd geplaatst door lesstof uit de reguliere lessen in het artikel in te passen. |
De leerling had veel hulp nodig om de opdracht te maken. De leerling had hierin een passieve rol, kwam niet zelf om hulp vragen en liet veel aan anderen over. |
De leerling had meer hulp nodig dan de andere leerlingen. De leerling zocht hierbij een actieve rol en vroeg de docent zelf om hulp. |
De leerling had weinig hulp nodig om de opdracht goed te maken. Indien de leerling hulp nodig had nam de leerling een actieve rol aan om de hulp te vragen. |
Onvoldoende = 1-5 Voldoende 6-7 Goed 8-10
Deze webquest is gemaakt door de leden van de
werkgroep Jonge Muggen van de Historische Vereniging Haerlem.
Mocht je opmerkingen, aanvullingen, complimenten willen doorgeven?
Dat kan via mail: